Meer weten?

Wil je meer weten en achtergronden weten over gezondheidszorg en de huidige situatie in Afghanistan? We hebben op deze pagina links, nieuws en pdf’s staan.

Afghaanse hongercrisis verdiept zich doordat vrouwen niet mogen werken – Trouw 8 mei 2023

Internationale aandacht

Op de Britse omroep BBC verscheen 2 mei jongstleden een emotioneel verslag van de situatie in Afghanistan: ‘Nothing we can do but watch babies die’. Het toont precies aan waarom wij met RMCA hier het verschil kunnen gaan maken in dit land. Voor het verslag en beelden klik hier

Kijken

Wil je meer weten over hoe de situatie in Afghanistan nu is? Op NPOstart is een documentairereeks te zien ‘Onze man bij de Taliban’ waarbij Thomas Erdbrink de huidige situatie in beeld brengt. Hij ervaart daar hoe de taliban elke dag de touwtjes steeds iets strakker aanhalen.

In augustus 2021 namen de Taliban de macht weer over in Afghanistan. Dit tweeluik reconstrueert met de belangrijkste betrokkenen hoe het zover heeft kunnen komen.

Lezen

Hier vind je een overzicht van artikelen en video’s die uitleggen wat de situatie in Afghanistan nu is en wat hieraan voorafging.

• Factsheet: Afghanistan’s Family Health Houses: Evidence of Life-Saving Impact

UNFPA Afghanistan | Afghanistan’s Family Health Houses: Evidence of Life-Saving Impact

Factsheet over de resultaten het Family Health House programma van United Nations Population Fund Afghanistan (UNFPA). Ons plan bouwt voort op deze Family Health Houses. De FHH’s hebben hun efficiëntie en duurzaamheid bewezen wat betreft het bieden van geboortezorg. Toen het gezondheidssysteem van Afghanistan tijdens de crisis na augustus 2021 instortte, waren de FHH’s de enige faciliteiten die gezondheidsdiensten verleenden in de afgelegen gebieden van het land.

Het jaarverslag van UNFPA Afghanistan biedt een momentopname en de belangrijkste hoogtepunten over de projecten en interventies van het  United Nations Population Fund Afghanistan (UNFPA) in 2020.

Luisteren

• Zonder vrouwen geen noodhulp in Aghanistan

In deze Podcast van ‘Lang verhaal kort’ van NPO 3FM / NOS op 3 legt Marco uit hoe de rechten van vrouwen steeds verder worden ingeperkt door de taliban en wat de gevolgen hiervan zijn.

• Afghanistan-kenner Bette Dam over de taliban van nu – De Correspondent

In deze podcast en bijbehorend interview legt Bette Dam de geschiedenis van de Taliban in Afghanistan uit. Dat de taliban weer aan de macht zijn, is het gevolg van twintig jaar internationaal falen, stelt ze. Het Westen treedt de beweging nu met veel vooroordelen tegemoet. En dat kan de situatie voor Afghanen juist erger maken.

• Over leven in Afghanistan – Buitenhof NPO 1

In dit interview van Twan Huys met Thomas Erdbrink wordt uitgelicht hoe Afghaanse vrouwen niet willen worden uitgewist en de situatie in Afghanistan.